Guide

Dr. KaraFun Studio

eller: Hur jag lärde mig att sluta ängslas och älska biblioteket

Om du tycker att det saknas någon låt i vår långa och fina karaokelista så kanske du vill lära dig hur man kan göra för att se till att den hamnar i listan. Då har du hittat rätt! Här så kan du lära dig hur man tillverkar vettig karaoke i KaraFun. I den här guiden kommer ni få lära er grunderna för hur man tillverkar en godkänd låt, komplett med pedagogiska bilder och sånt. Sen blir det lite överkurs med mer avancerade grejer som går att göra i programmet.

Men vi tar och börjar från början.

Innehållsförteckning (klicka på en lektion för att hoppa direkt till den)
Del 1: Grundkurs
1.1: Biblioteket, kärnan till det mesta
1.2: Text & musik (fast inte i den ordningen)
1.3: Den nobla konsten att tidskoda
1.4: Bilder, färger och rörelser
1.5: Kort om låtinformation - lite som en kurs
1.6: Instrumentalsjukhus
1.7: Slutkläm å sånt

Del 2: Fortsättningskurs
2.1: Spelet med bilderna
2.2: Events, äks spåret vi inte har brytt oss om tidigare
2.3: Två textspår är färre än fyra elefanter
2.4: Videovåld? Nä, bara videospåret
2.5: Diverseheter
2.6: Vi vill ha det du gör!

Om du har förfärligt bråttom så finns det även en snabbguide som bara går igenom de grundligaste grunderna i grundkursen. Har du några kommentarer om den här guiden, eller om du behöver extra hjälp med något, så kan du antingen besöka vår Discord-chatt eller skicka ett mail till karaoke@raisondetre.se.

Den här guiden utgår ifrån att du redan har KaraFun Studio. Om du inte har det, eller om du inte har en registrerad version, så kan du få tag på det på verktygssidan. Ladda ner, packa upp, och följ instruktionerna för att installera. Öppna sedan KaraFun Studio, och du kommer se det här:

Jag har det installerat på engelska, det kan has på svenska också om man så vill. Bilder i guiden kommer visa engelsk version, men jag kommer använda mest svenska termer i den här guiden. Så, vi har ett gäng valmöjligheter här, och för att du lättare ska se vad som är vad:

1 - Karaokefönstret. Här syns det du gör.
2 - Den långa tidslinjen. Oavsett längd på låten kommer det här spåret vara lika långt och vara början till slutet på låten.
3 - Den korta tidslinjen. Längden beror på hur inzoomad du är (och hur stort ditt fönster är - i bilderna i guiden kommer det vara rätt litet)
4 - Bildspåret. Vad det låter som. Kommer förklaras närmare senare. Två gånger, till och med.
5 - Textspåret. Här kommer din karaoketext vara. Kommer förklaras närmare mycket snart.
6 - Händelsespåret. Det ska vi gå in på under fortsättningskursen.
7 - Spåralternativ. Textspårsalternativ kommer förklaras under grundkursen, andra spåralternativ är i fortsättningskursen.
8 - Play. Starta musiken!
9 - Stop. Stanna musiken!
10 - Record. Spela in musiken... nä, spela in texten, ska det vara. Är en av de grundligaste grunderna som kommer gås igenom i kapitel 1.2.
11 - Musikväljaren. Ska förklaras när det är dags att, tja, välja musik.
12 - Biblioteket. Det som allt kretsar kring. Alfa och Omega. Universums mittpunkt. Biblioteket är grunden till hela kursen.
13 - Egenskaper. Här kommer vi plita ned låtinformation lite senare.

Allt annat är antingen inte viktigt eller redan 100% uppenbart för någon som använt datorer tidigare.

Som sagt så är biblioteket det viktigaste av allt. Därför kommer kursens första kapitel handla helt om biblioteket!

(I slutet på en del kapitel kommer rubriken Tips och sånt att förekomma. Det är en lista med saker du egentligen inte behöver veta för lektionen, men som kan vara bra att tänka på under ditt fortsatta arbete med programmet.)


1.1: Biblioteket

Som ni kanske anade redan från dess förekomst i guidens titel så finns det en anledning till att jag börjar med att prata om biblioteket - det är kärnan i allt du gör i KaraFun Studio. I princip allt material, med sångtexten om enda undantag, som ska användas till din karaokefil ska läggas i biblioteket. Därför tänker jag börja med att väldigt grundligt gå igenom biblioteket - jag kommer återkomma till det flertalet gånger, så lika bra att förklara det fullständigt från början.

Biblioteket ser ut så här:

Ser inte mycket ut för världen, kanske, och är antagligen ganska tydligt vad som är vad... men jag tänker ändå förklara för dig vad varenda pryl är:

1 - Fillistan. Här syns alla filer du lägger in.
2 - Knappen för att lägga till filer i biblioteket.
3 - Knappen för att öppna den markerade filen i det program din dator tycker man ska öppna den filtypen i.
4 - Knappen för att plocka den markerade filen från biblioteket och spara den på något annat ställe.
5 - Knappen för att ta bort den markerade filen från biblioteket.
6 - Knappen för att markera alla oanvända filer i biblioteket.
7 - Knappen för att stänga biblioteket.

Jag kommer återkomma till nästan alla de här knapparna. Jag kommer förklara saker som kan tyckas självklara. Men i skrivandet av grundkursen så utgår jag från att läsaren inte vet någonting alls om KaraFun Studio och från principen att jag inte kan vara för övertydlig, så att det inte blir någon punkt där någon missförstår något. Om något ändå är otydligt, låt mig veta det så ska jag fixa det så att det blir ännu tydligare.

Nu vet vi vad biblioteket är. Minns det. Vi ska snart prata om det igen, när vi går vidare till vår första aktiva del: Att lägga in musiken.


1.2: Text och musik (fast inte i den ordningen)

Det är snarare musik och text, eftersom det är i den ordningen det måste läggas in. Förklaring kommer snart!

Nu ska vi alltså börja med att välja den låt vi ska göra karaoke av. Jag har för denna del av guiden valt att använda mig av en gammal trevlig bit, nämligen den svenska versionen av Sailor Moon-outrot, Heart Moving. Om du vill följa med den här guiden exakt så kan du ladda ner den mp3-filen här. När du väljer musikfil, tänk på att ha en i rätt format, bra kvalitet och vettig storlek - undvik .wav eftersom de ofta är på tok för stora, och använder du .flac kommer databasansvarige börja gråta. Konvertera till mp3 - 320 eller 256 kpbs gör bra ljudkvalitet. Audacity är ett bra program för tocket. Allt som skickas in kommer kollas igenom av relevant person.

Men.

Givetvis så är det första vi gör att gå in i biblioteket, genom att klicka på biblioteksikonen . Nu när vi är inne i biblioteket så kan vi antingen klicka på "Add", navigera till där vi har filen och välja den:

Eller bara dra filen dit från filhanteraren. Oavsett vad så har vi nu vår låt i biblioteket:

Nu ska vi gå vidare och välja att det är just den här filen vi vill ha som musik i vår karaokefil. Lämna biblioteket och klicka istället på musik-ikonen , så får vi upp det här eminenta lilla fönstret:

Det vi är ute efter här är att välja Source in the Library. Klicka på rullgardinsmenyn och välj musikfilen:

Klicka sedan på OK, så borde du se att något har hänt. Textspåret har nu blivit gult:

Det innebär att eftersom vi nu har musik så kan vi lägga in texten. Antingen så kan du välja Project > Modify the text...

...eller bara dubbelklicka i textspåret. Då får vi upp det trevliga lilla textredigeringsfönstret:

Nu behöver vi alltså texten till våran låt, vilken man ofta brukar kunna hitta på internet. http://www.letssingit.com och http://www.animelyrics.com är två bra sidor att leta sångtexter på. Nu har jag redan förberett texten, och den finns här. Så vi kopierar den och klistrar in den i textredigeringsfönstret:

Nu har vi texten, så nu är det väl bara att börja synka den till musiken, inte sant? Nej, nej. Först och främst måste vi dela upp texten i stavelser. Såsom det står i textredigeringsfönstret används / för att dela upp stavelser. Det här har jag också redan förberett, men ni kan ta och göra ett försök själva först.

Jag väntar.

Färdig? Bra. Om din text nu ser ut så här så är vi överens. Tryck OK. Nu kan vi gå vidare till själva tidskodningen.

Tips och sånt
* Japanska texter brukar rent naturligt vara lättare att dela upp i stavelser än västerländska texter - men något som inte alltid är helt uppenbart är hur man ska avstava dubbelkonsonanter, om man inte vet hur det faktiskt fungerar på japanska. Som exempel kan vi ta ordet chotto - lyssna på hur det sjungs i låten. Om det låter som "cho-o-to" så ska det avstavas cho/t/to, om det låter "cho-tto" fungerar det bättre med chot/to. Att avstava i mitten av ett konsonantpar ska man inte vara rädd för att göra i västerländska texter heller.
* Var noga med att textraderna inte blir för långa. Det är förvisso inte alltid enkelt att se om de är det innan man faktiskt börjar lägga in texten, men om textraden är längre än vad som får plats i en bredd för textredigeringsfönstret är den absolut för lång. När man har använt programmet ett tag får man en känsla för ungefär hur långa rader man kan ha.
* Det finns olika skolor när det kommer till hur man ska skriva japanska texter. Själv skriver jag konsekvent japanska ord i sådana med endast gemener, och engelska ord med versaler (för de som vet vad det betyder så innebär det i 95% av fallen att jag skriver hiragana med gemener och katakana med versaler). Vad jag inte är konsekvent med är huruvida jag skriver engelska ord i japanska texter med det engelska ordet eller med det japanska uttalet... jag låter det oftast bero på hur bra sångaren är på att faktiskt få det att låta som det engelska ordet. Jag är i allmänhet proponent av att reproducera med bokstäver som det är skrivet med kana, men det skulle ta för mycket plats att gå igenom allting här så jag har lite mer om hur jag personligen förhåller mig till romaniserande av japanska texter här.


1.3: Den nobla konsten att tidskoda

Tidskoda är ordet vi brukar använda om att göra en hel låt i KaraFun, men praktiskt sett så refererar det bara till steget att synka texten till musiken - så det är det vi ska göra nu. Vi har vår låt och vi har vår text, så nu är det bara att få dem att passa ihop också.

Börja med att se till att textspåret är markerat - om du inte har petat på något annat sedan vi dubbelklickade där för att lägga in texten, så ska det redan vara markerat. Men det ska alltså vara gult, och se ut så här:

Vad gäller själva tidskodningen finns det två sätt att göra det på. Jag har ibland kallat det för "rätt sätt" och "mitt sätt", men mer korrekt skulle vara att säga spela in texten eller lägga in texten. Om det låter som om det är samma sak, så är det inte så konstigt. Du kommer förstå. Båda sätten har sina meriter - så vi tar dem i ordning.

Först så går vi alltså igenom det sättet som är menat att vara huvudsättet - att använda inspelningsknappen. Den sitter där:

Klickar vi på den så kommer vi få upp ett litet fönster som frågar oss om vi vill börja spela in (går att stänga av i File - Options - Advanced, så att inspelningen börjar direkt när man trycker på knappen). Tryck OK, och vi kommer märka att låten börjar och vår text rullar i textspåret:

Nu är det bara att lyssna, och för varje stavelse i texten vi producerat trycka på mellanslag - det kommer placera ut ordet/stavelsen på den positionen. Tryck i takt! I det här läget går det inte att pausa låten, utan du måste då klicka på stopp och sedan inspelning igen. Kommer se ut som så:

Så har vi då det andra sättet, det jag själv föredrar av olika anledningar (och det sätt jag använde när jag först lärde mig KaraFun, eftersom jag missade inspelningsfunktionen...). I princip innebär det att helt enkelt lägga in stavelse för stavelse "manuellt".

För att börja göra det så startar vi helt enkelt låten med Play-knappen, som sitter tre knappar till vänster om inspelningsknappen, istället. Låten spelas och markören rör sig, men vår text ser vi inte. Däremot kan vi lägga in den precis som när vi spelade in, men med Insert istället för mellanslag. Ser ut som så:

Gör vi så här så kan man stoppa musiken med ett tryck på mellanslag.

Välj vilken metod du vill - slutresultatet blir detsamma. Men här kommer några för/nackdelar med de olika typerna:

Inspelning
Fördelar
* Ser texten i textspåret när man synkar.
* Kan sakta ner musiken (klicka på den lilla pilen bredvid inspelningsknappen)

Nackdelar
* Ser inte texten i textrutan.
* Om man går tillbaka för att ändra kan synkpunkter försvinna - för att få bukt med detta, högerklicka i textspåret och välj Recording mode > Replace istället för Add.
* Enda sättet att stanna musiken är att klicka på Stoppknappen.

...den andra metoden
Fördelar
* Ser texten i textrutan när den läggs in - kan direkt se om en rad är för lång.
* Kan stanna musiken med ett tangenttryck.
* Kan lägga in stavelser när musiken inte spelas.
* Att lägga in en synkpunkt på detta vis kan aldrig påverka andra synkpunkter.
* Kan direkt backa och fortsätta synka problemfritt.

Nackdelar
* Ser inte texten innan den är inlagd.
* Kan inte sakta ned musiken.

Välj det du känner dig bekvämast med, helt enkelt.

Utsatta synkpunkter kan även flyttas genom att helt enkelt klicka på dem och sedan dra i textspåret. Det är rätt användbart ibland. Givetvis kan du börja var du vill i låten, så du behöver inte gå igenom hela varje gång du stannar tidskodningen (vilket man i princip behövde göra i karaokeprogrammet vi använde före KaraFun. Det var inget kul). Det går givetvis även att radera en synkpunkt genom att markera den och trycka på Delete.

Så, ta nu och tidskoda låten. Ett tryck per stavelse. Se till att de hamnar på rätt plats. Spela igenom låten både en och två gånger och titta noga på att texten hamnar rätt. Här finns det inga bilder jag kan visa eller något du kan ladda ner och titta på - du får helt enkelt lita till dina ögon och öron för att se till att det blev rätt.

När den är det så, tja, har du tekniskt sett gjort en fullgod tidskodning av en låt. Men ser den inte lite... tråkig ut? Svart bakgrund, vit och blå text. Har du varit i något av våra karaokerum vet du att det kan se bra mycket roligare ut - så härnäst ska vi ta och titta på hur man kan få allt att bli lite snitsigare.


1.4: Bilder, färger och rörelser

Nu har vi alltså vår tidskodning av låten, och ska göra vårt karaokespår lite vackrare. Så vi tar och börjar med att fixa en fräsig bakgrundsbild. Google Image Search brukar i de allra flesta fall vara helt adekvat när det gäller att hitta en bra bild, men ibland får man ta till lite andra källor. I värsta fall kan man, om det är en låt från en animé, själv ta en bild. Om det är ett animé-intro eller outro vill vi förstås helst ha en bild från just den intro- eller outro-sekvensen.

Tänk på att se till att bilden inte är för stor. Det här är töntigt viktigt. Om bildstorleken överstiger 10% av musikfilens storlek kan det vara på sin plats att förminska den. En bild i 4:3-format är givetvis bäst (för KaraFun Player kör ändå allting i 4:3), och upplösningar större än 1024x768 lär sällan vara motiverade. Använd aldrig i livet bilder i .bmp-format. KaraFun tuggar inte .gif, inte ens icke-animerade. Håll dig till .jpg och .png så blir det bra.

Till vårt Heart Moving-exempel har jag givetvis redan förberett en bild, och den kan du hämta här. Ett enkelt screenshot från outro-sekvensen, i helt acceptabel kvalitet och liten filstorlek.

Så vi tar förstås och lägger in den i biblioteket, på samma sätt som när vi lade in vår musikfil:

Stäng sedan biblioteket. Nu när vi har bilden där så tar vi och klickar på spåret ovanför textspåret - bakgrundsspåret:

Som ni ser så fick vi nu lite andra saker att välja på uppe till höger. Så vi klickar helt enkelt på rullgardinsmenyn vid Image och väljer vår bild:

Så ser vi att bilden vi valt nu dyker upp bakom texten:

Stiligt, stiligt. Och texten syns bra. Eller? Som ni kanske minns så är den aktiva texten fortfarande ljusblå. Och den här bakgrunden är ganska blå. Så vi tar och spelar låten och ser hur det ser ut:

Kanske lite dålig kontrast mellan bakgrunden och texten, inte sant? Det får vi ta och åtgärda. För att börja ändra textens utseende så går vi tillbaka till textspåret och tittar i den övre högra rutan vi inte brytt os om än - ett lätt sätt att få till kontrast är att göra textramen fetare:

En tre pixlar bred ram tycker jag ofta är det minsta man bör ha, om man har en bakgrundsbild. Att bara ha två pixlars ram är ibland inte nog, beroende på huruvida bilden är och vad för färger man ger texten. Just precis, färger på texten! För nog kan vi väl hitta på något roligare än bara vitt, svart och ljusblått. Ibland kan man hitta bra textfärger genom att plocka färger från bakgrundsbilden med pipettfunktionen , men i just det här fallet kanske det inte är så lyckat eftersom vi inte har så många färger att leka med. Så istället tar vi och klickar på knappen med de tre små punkterna bredvid färgrutan för att få upp färgväljarfönstret:

Vi tar och börjar med att välja inaktiv textfärg, här. Eftersom det är Sailor Moon så tar jag och tycker att ljusrosa passar bra:

Vi klickar på OK och ser att det nu ser ut så här:

Som aktiv färg tycker jag att gult blir bra:

Som aktiv ramfärg tycker jag att en blå färg blir bra:

Så kan vi se att det ser rätt bra ut (och ser ännu bättre ut om Studio-fönstret inte hade varit jätteförminskat för att jag inte ville ha gigantiska screenshots i den härna guiden):

Jag behåller svart som inaktiv ramfärg, det fungerar fint här. Men helt färdiga är vi inte med ramen, jag tycker att vi kan få den att se ännu lite snitsigare ut - så vi går tillbaka till rullgardinsmenyn för ram och väljer istället neon:

Så blir det så här, som jag tycker passar bra för låten:

När det kommer till att välja färger och ramar och sådant är det givetvis också mycket att tänka på, förutom kontrast mot bakgrunden. Ramfärg och textfärg bör givetvis också ha god kontrast, och gör det inte för mörkt! Eftersom du läser det här på Raison d'êtres hemsida så kan det tänkas att du vill att låten du vill göra ska finnas med på ett konvent, och då kommer den antagligen att spelas på en projektor, vilket kommer göra det mörkare än det ser ut på en plattskärm! Att testa på en projektor kan givetvis vara lite svårt, men om du har tillgång till en CRT-skärm så kan du testa med den - om texten inte syns bra på en CRT-skärm kommer den inte heller synas bra på en projektor. Har du inte tillgång till något att testa med så är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra - har du mörk text, välj inte en mörk ram, och vice versa.

Så var vi nästan färdiga. Men texten står ju bara stilla. Kanske lite tråkigt. Så vi tar och beger oss in i menyn för aktiv effekt:

Det bör säga sig själv vad de här olika effekterna är. För den här låten så tycker jag att "Little shake" blir bra, så vi väljer den:

Tja, det är lite svårt att se på bilden, men nu kommer texten börja skaka/gunga lite när den blir aktiv:

Sådärja! Då var vi ganska klara med det. Men än är vi inte färdiga - vi ska skriva in lite låtinfo också! Men det tar vi i nästa del.

Tips och sånt
* Du har förstås märkt att det finns ett antal andra valmöjligheter för texten som jag inte gick igenom. De flesta lär säga sig själv, men jag kan ta och gå igenom dem lite kort här:
- Font är exakt vad det ser ut som - välj typsnitt för låten. Hitta ett som passar bra. Du kan till och med lägga in typsnitt i biblioteket och använda.
- De där blåa sakerna till höger om alla textfärger är opacitets-mätare, dvs hur transparent du vill att din text ska vara. Ibland kan det se bra ut med lite genomskinlighet!
- Alignment petar du på om du vill ha din text justerad. Den har bara tre val - vänster, mitten och höger. Du lär dock märka att om du väljer vänster kommer texten flyttas lite till höger, och vice versa - att välja vänster innebär att texten kommer justeras så att början (vänster) på varje rad är positionerad på samma sätt. Det är lite knöligt att förklara, så det är enklast om du bara tittar hur det blir själv.
- Trajectory är hur texten ska röra på sig. Oftast så är Plain bottom to top att föredra, men ofta funkar de flesta andra. Utom Mad circles, som i princip bara har ett användningsområde och det tänker jag inte gå in på här. Menyn till höger om den är hur snabbt texten ska röra på sig, och detsamma gäller menyn bredvid Active effect. Att experimentera med de här sakerna är det lättaste sättet att lära sig dem.
- Horizontal och Vertical offset är din textpositionering. Positiva siffror betyder höger och uppåt, negativa betyder vänster och nedåt. Det här är något jag kommer gå in närmare på i del två.
- Depth är, tja, hur djupt texten går. Den är nästan aldrig värd att röra, jag kan komma på en enda gång under de senaste fem åren jag har använt den för något alls. Tror jag i alla fall. Jag kanske inte använde den.
- Fade behåller du ikryssad om du vill att texten ska, tja, tyna bort istället för att bara försvinna. Den är nästan heller aldrig värd att röra.
- Aspect ratio vet jag vad den gör men jag har ingen aning om varför den existerar för jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha något annat än en etta där. Man skulle möjligen kunna använda den för att leka med texten, men det är då gällande något som jag ska beröra i del två. Ignorera den bara.
- Progressive betyder att texten fylls i löpande istället för stavelse för stavelse. Det här är en valmöjlighet som har sina poänger - men det är också något jag kommer gå igenom grundligare i del två!


 

1.5: Kort om låtinformation - lite som en kurs

Nästan klara är vi nu, men vi ska ta och skriva in lite information om låten också. Om vi hoppar över det här steget så kommer det när man sedan startar låten i KaraFun se ut så här:

Och det är kanske inte så roligt. Så för att åtgärda det så tar vi och klickar på knappen för låtegenskaper för att få upp låtinformationsfönstret:

De tre rubrikerna som står i fetstil är de bitar information som kommer att synas i spelaren när man startar låten, men det är främst Title och Artist som vi bryr oss om. Eftersom det är den svenska versionen av Heart Moving från animén Sailor Moon som vi har som exempel här så tar vi och skriver in det:

Vill du skriva in mer låtinformation är det givetvis helt upp till dig, men det är bara Title, Artist och Year som 99% av de som ser din karaokefil kommer se. Något jag brukar göra är att signera låtar jag gör genom att skriva i "KaraFunization"-fältet, bara för att ha en liten indikation på att det är jag som har gjort karaokefilen:

Så klickar vi på OK, och vi kan nu, faktiskt, anse oss klara med låten. Så vi tar och sparar den:

Döper den till Sailor Moon - Heart Moving (svenska).kfn:

...och där är vi faktiskt helt färdiga med att göra en låt från början till slut! Men vi har fortfarande två kapitel kvar i grunderna. Det är ju karaoke det handlar om - vi vill ju helst ha en låt utan bakgrundssång, så det ska vi titta på härnäst!

Tips och sånt
* När det gäller att namnge din fil så gillar vi naturligtvis standarder. Om det är en animélåt så använder vi alltid fullständiga titlar på serier - vi skriver Mobile Suit Gundam istället för bara Gundam, exempelvis (för de som vet saker och ting så ligger det lite ironi i att jag säger det här med tanke på låten jag valde som exempel - se om du kan räkna ut vad det är). Huruvida engelsk eller japansk titel används varierar lite, vi brukar i allmänhet använda den titel som serien är mest känd som - därav Neon Genesis Evangelion istället för Shin Seiki Evangelion, men Suzumiya Haruhi no Yuu'utsu istället för The Melancholy of Haruhi Suzumiya. Döp den till det du tror blir rätt, och blir det fel så döper vi om den innan vi lägger in den i karaokelistan.
* Som du ser så finns det en liten rubrik som heter "Infoscreen replacement". Vad det betyder är att du kan lägga in en bild som ersätter låtinformationen som visas i början när man spelar låten. Så om du hittar en snygg bild på omslaget till CD-singeln av låten eller dylikt, så kan du sätta den där. Måste givetvis läggas i biblioteket. OBS 1: Även om du har en sådan bild, fyll ändå i allra minst titel och artist! OBS 2: Bilden bör ha minst låtnamnet på sig, helst även artistnamnet.


1.6: Instrumentalsjukhus

När man sjunger en karaokelåt så vill man ju allra helst sjunga den helt själv, eller hur? Utan någon sångare i bakgrunden som man måste överrösta. Tyvärr är det inte alltid möjligt att få, det finns många låtar där det helt enkelt inte går att få tag på någon instrumental version - eller som vi kallar det i våra listor, voiceless. Men när det finns, då vill vi minsann ha en sådan version också.

Som tur är så finns det nu en instrumental version av svenska Heart Moving, så vi kan fortsätta vår grundkurs med samma exempellåt. Den voiceless-versionen kan du hitta här.
Vi börjar med att som vanligt lägga in den i biblioteket:

För att välja den så gör vi som när vi valde låten först gången, vi går till musikfönstret och väljer den där:

Räcker det så? Nej, verkligen inte. För när vi nu börjar spela låten så märker vi, om vi minns hur originallåten gick, att texten inte ligger på rätt ställe längre. Det här händer ofta när man gör voiceless - om man har en instrumentalversion som faktiskt gör att det blir 100% korrekt synkad text bara genom att byta musikfil ska man skatta sig lycklig. Nej, vi måste flytta på texten. Själva synkpunkterna är alla fortfarande korrekta relativt varandra, så vi vill bara flytta hela textblocket. Hur gör vi då det på bästa sätt? Jo, vi hittar ett ställe i musiken vi kan använda oss av för att synka till. Ibland har instrumentalversioner en kör i bakgrunden, och då är det lätt att bara synka på det viset, men sån tur har vi inte här. Vi får hitta något i själva melodin vi kan använda. Alltså går vi tillbaka och väljer originallåten igen:

Sedan lyssnar vi efter något i melodin som är distinkt nog att vi kan hitta det lätt även i voiceless-versionen, gärna tidigt i låten. I just Heart Moving så har vi en trudelutt alldeles, alldeles i början. I versionen med sång så tycker jag att den börjar 0.2 sekunder in, så jag har pausat låten där:

Nu trycker jag på Insert för att lägga en synkpunkt där. Hela texten kommer förskjutas, men det är okej, det är bara temporärt:

Nu går vi tillbaka och väljer återigen voiceless-versionen som musikkälla, och sedan lyssnar vi efter samma trudelutt i den. Jag tycker att den kan tyckas börja här, en sekund in, så jag har pausat där:

Sedan högerklickar vi i textspåret och väljer Select All:

Nu är alla synkpunkter markerade, som synes:

Vi klickar nu på synkpunkten vi lade på 0.2 sekunder, och drar den fram till markören. Eftersom vi har valt alla synkpunkter så kommer de också följa med, flyttas men behålla avstånden mellan sig. Som så:

Eftersom den första synkpunkten inte längre fyller någon funktion så markerar vi enbart den och trycker Delete, så är texten tillbaka där den ska vara:

Nu är det dock viktigt att vi tar och lyssnar igenom vår låt för att se till att allt verkligen sitter där det ska. Ibland har instrumentalversioner små skillnader även under låtens gång. Eftersom det här är en kurs så har jag givetvis sett till att det också händer här - om du kan låten lär du märka att "I/bland" inte riktigt sitter där den borde, och om du inte kan det så borde refrängen avslöja det - "Ut/i må/nens sken" sitter verkligen inte rätt till melodin. Så vi försöker synka rätt bara genom det instrumentala, här. Men början stämde ju, så vad gör vi då? Vi kan ju inte flytta hela! Nej, precis. Istället tar vi och tar oss till punkten efter början, men innan det som inte är helt rätt synkat, högerklickar och väljer Select All from cursor:

Då kommer allt till höger om markören väljas, men det till vänster blir oberört:

Okej, det syns inte på bilden för den är för liten, men lita på mig! Nu rör vi oss fram till raden "Ut/i må/nens sken", för det finns en bit i melodin där som vi kan lättare synka till. Klicka i tidslinjen eller spela låten fram dit, men vad du än gör, klicka inte i textspåret, för då försvinner markeringen av texten. När refrängen börjar så spelar musiken först upp, sedan kommer två toner som är likadana - och de två ligger på "i må". Vi tar alltså och försöker pausa på en av dem, och jag har här pausat på den andra:

Det ska alltså vara där "må" ska sitta, om allt har blivit rätt. Så vi tar och drar den stavelsen till markören:

Sen tar vi och lyssnar igen. Från början.

Märkte du något?

Jo. Så lätt var det inte. Början på versen är fortfarande inte helt rätt, men från refrängen stämmer det. Så nu ska vi in och flytta bara på en del, och hitta en ny synkpunkt i melodin! (vi gör allt det här jobbiga nu så att du ska vänja dig vid att det inte alltid är jätteenkelt att göra en karaokelåt. Det kan ta mycket arbete innan allt stämmer.) Något annat du kanske kan ha märkt är att texten i textfönstret beter sig helt galet när du klickar runt i tidslinjen... det här är någon märklig bugg jag får ibland, som jag inte vet om andra får. Om det händer så fixar du det genom att spara låten (döp den till något annat, nu), stänga KaraFun Studio och öppna det igen, och öppna låten. Tillbaka till temat!

Vi tar nu och letar upp segmentet som inte riktigt stämmer. Det verkar mest vara de två första raderna, från "I/bland" till "ung". För att markera det så tar vi först och markerar "I":

Sedan tar vi och i tidslinjen letar oss fram till slutet på segmentet, håller in skifttangenten och klickar på "ung":

Nu har då bara det markerats. Och nu, tja... det är svårt för mig att peka på något i melodin vi kan synka till här, så nu får vi istället lita till vår svenskdubbs-kunskap och helt enkelt hitta en punkt där vi är säkra på att en viss stavelse ska finnas. Jag har hittar där jag tycker att "va" ska vara, så vi ser hur det blir:

Vi lyssnar igen, och genast har det blivit mycket bättre. I alla fall där. Om du lyssnar vidare så kanske du märker några små stycken, några ord, som inte stämmer helt. Då har du rätt, men för tillfället tycker vi att det räcker så här. Det här var ett exempel, och vill du fortsätta arbeta med exemplet för att få den hundraprocentigt synkad till instrumentalversionen så kan du göra det på egen hand - alla små finesser ska jag inte skriva om här. Nu vet du hur man gör.

Vi har nu bara lite kvar i vår grundkurs. Bara ett litet, kort kapitel kvar. Sen blir det överkurs!


1.7: Slutkläm å sånt

Ja, då säger vi att vi är färdiga med vår instrumentalversion också. Så vad gör vi då? Tja, först måste vi uppdatera låtinformationen. Det är ju nu en voiceless-version, så det skriver vi in:

Så kan vi ta och spara låten, som Sailor Moon - Heart Moving (svenska, voiceless).kfn:

Sen kanske man tycker att man är klar. Att man kan stänga KaraFun Studio och ge oss låten vid något tillfälle. Att man kan börja jobba på nästa låt.

Men då tror man fel, för det är något vi har glömt. Vi höll på att begå ett kardinalfel.

Minns vad jag sade om biblioteket i början. Allt du lägger i biblioteket kan du använda till din karaokefil, och allt i biblioteket sparas med din karaokefil. Vad betyder då det för oss nu? Jo, det ska jag tala om. Vi går tillbaka in i biblioteket och tittar:

Vad ser vi här? Två musikfiler. Båda har sparats med .kfn-filen, vilket gör den dubbelt så stor som den kunde vara. Nu vet vi förvisso vilken fil det är vi inte använder i voiceless-versionen, men för att demonstrera så tar vi och klickar på Unused-knappen:

Vad hände då? Jo, den musikfilen som vi inte använde blev markerad:

Så vi tar helt enkelt och trycker på Remove:

Vi får upp ett litet fönster som undrar om vi är säkra, vilket vi är:

Och så ser vi att biblioteket nu bara innehåller de filer som vi faktiskt använder till vår voiceless-version:

Så tar vi och sparar filen igen, för nu är vi helt färdiga!

Kvarglömda filer i biblioteket är det absolut vanligaste felet ovana karaokemakare gör. Jag har själv gjort det flertalet gånger innan jag lärde mig hur det är. Det är alltid en idé att gå in i biblioteket och trycka på Unused för att se till att det inte ligger något där och skräpar innan man sparar sin slutgiltiga fil, i alla fall om man vet med sig att man har använt mer än bara en musikfil och en bildfil.

Ja, det var allt för grundkursen. Nu vet du allt du behöver veta för att göra en karaokefil som ser bra ut. Om du är helt nöjd nu och vill skicka den till oss så kan du hoppa direkt till sista lektionen, där det står hur du skickar in din fil till oss. Men KaraFun Studio kan göra så mycket mer om man går in lite djupare i det.

Grundkursen är klar (utan tentamen, mer än att vi bedömer dina karaokefiler) - nu blir det fördjupning!


2.1: Spelet med bilderna

Ja, då är det alltså dags för fortsättningskursen. Vi ska börja med en ganska enkel funktion, nämligen att göra ett bildspel. Ibland finns det anledningar att ha mer än en bakgrundsbild, och det går givetvis att göra, så nu ska vi lära oss hur man gör det.

Här i fortsättningskursen så kommer jag inte igen att gå igenom "Lägg in filen i biblioteket" eller andra saker så noga som jag gjorde i grundkursen, och inte heller posta några filer som ni kan ladda ner för att själva göra det jag gör. Mest för att det finns så många saker som går att göra här, att gå igenom allting grundligt skulle göra den här guiden mycket längre än vad den redan är. Efter att jag visat var verktygen finns så är bästa sättet att lära sig de avancerade funktionerna helt enkelt att testa dem på egen hand, leka runt i programmet.

För den här lektionen har jag valt att som exempel ta en tidigare gjord låt, eftersom jag lätt kan använda den till att visa på hur det kan se ut, innan jag förklarar hur man gör. Låten ifråga är Alice Human Sacrifice, av/från/med (vad tusan ska man kalla det egentligen?) Vocaloid. I den förekommer fyra olika sångare (okej, en av dem är Len & Rin tillsammans, men...), så vi har gett dem varsin bild, samt en bild för att signifiera "ingen" och en för att signifiera "alla", men de är mest med för att det ska se lite fräsigare ut. Så vi öppnar den:

Som ni ser så har vi bakgrundsspåret markerat, med bilden "none.png" som bakgrundbild, och redan här ser vi två röda prickar i bakgrundsspåret. Alla bilderna vi ska använda oss av ligger förstås i biblioteket:

Vi har börjat på bilden kallad none, den där ingen av karaktärerna är markerad i bakgrunden. Så vi går fram till den första röda pricken i bakgrundsfältet och ser vad som har gjorts där:

Eftersom Meiko är den första personen som sjunger så ändras här bilden till den där hon är upplyst. Som effekt har valts Dissolve, och det kommer ta totalt en sekund för bilden att ändras. Så om vi går fram till en sekund efter den röda pricken, så ser vi att Meiko nu är upplyst i bakgrunden:

Vi går vidare till nästa prick, och ser att vi har samma sak där, nu med Kaito:

Och om vi tittar inte riktigt en hel sekund efter, så ser vi att Meiko håller på att mörkna medans Kaito blir ljusare:

På det här viset fortsätter det under hela låtens gång, varje gång vi byter sångare så lyser vi upp den personen i bakgrunden. För att lägga in något sådant här så har vi bakgrundsspåret markerat och tar oss till den punkten där vi vill lägga in ett bildbyte, eller början på ett bildbyte och trycker på Insert. Då kommer en sådan prick att dyka upp. Precis som med texten så kommer pricken vara röd om den är till höger om markören, och grön om den är till vänster. För att visa så tar jag och lägger in en helt ny prick, precis här i början:

Effektrutan är som vi ser tom, men klickar vi på Add så dyker det upp ett gäng valmöjligheter som vi ska ta och gå igenom:

Change 'Color' - Om man inte har en bakgrundsbild så kan man helt enkelt ha en bakgrundsfärg, och då kan man här ändra den.
Change image - Byta bild. Den man använder mest.
Change 'Image filter' - Bilderna kan köras genom ett färgfilter, om man vill ha lite olika färger på samma bild av någon anledning. Det här är en effekt jag aldrig använt.
Change transparency mode - Lite halvsvår att förklara utan att se vad som faktiskt händer när den används. Inte något jag brukar använda mig av, men den kan användas för att göra bildens färger negativa om man så vill.
Change 'Horizontal offset' - Ja, om man vill flytta bilden längs x-axeln av någon anledning.
Change 'Vertical offset' - Samma som den förra, fast längs y-axeln.
Change 'Depth' - ...tja, egentligen samma som föregående två, fast längs z-axeln...

Även om det kan vara kul att få till lite roliga bildeffekter och saker, så tänk på att inte göra det för rörigt och plottrigt. "Less is more" är ofta en mycket bra devis. Se till att det verkligen passar låten, också. Att använda bildeffekter bara för att det går är en dålig idé.

Just Change image är det vi är mest intresserade av här - allt det andra har jag själv nästan aldrig använt mig av, så det bästa sättet att lära sig det nu när ni vet vad som finns och var det finns är som sagt helt enkelt att leka runt med det. När man ska byta bild så finns det ett antal olika effekter att använda sig av, under Transition effect:

"Move to the..."-effekterna innebär att den nya bilden kommer börja från motsatt håll, dvs. Move to the right innebär att bilden kommer komma in från vänster och trycka ut den gamla bilden åt höger. Transition time är givetvis hur lång tid det tar för bilden att bli helt utbytt. Lite olika sätt för övergången att bete sig på finns också:

Kommer inte gå igenom de här riktigt, men de kan få bilderna att bete sig på lite roliga sätt i övergångarna. Som tidigare sagt, bästa sättet att lära sig hur sådana här effekter fungerar är helt enkelt att själv experimentera tills man tycker det ser bra ut.

Som jag visade i exemplet med Alice Human Sacrifice så kan ett bildspel vara något att använda för att signifiera olika sångare. Men det finns fler sätt att göra det. Du kanske märkte att det fanns prickar i händelsespåret också. Just det - i nästa lektion ska vi få saker att hända med texten också!


2.2: Events, äks spåret vi inte har brytt oss om tidigare

Under grundkursen så lärde vi oss att ge texten färg. Men om vi inte vill ha samma färg på texten hela tiden, exempelvis om det är någon annan som sjunger, precis som i bildspels-exemplet?

Det kan vi förstås också göra, och vi ska använda oss av samma låt som exempel. Men nu ska vi titta på det enda spår vi inte tittat på än, nämligen händelsespåret. Eventspåret. Som synes har vi prickar där också:

Däremot så är området uppe till höger fortfarande valen för textspåret... vilket beror på att händelsepåret är just händelser för textspåret. Så, vad gör vi här med texten? Jo, som vi ser så är texten från början röd, eftersom Meikos bild i bakgrunden är röd. Texten börjar vi göra något år när hennes första rad är sagd, och vi börjar då byta färg på texten till blå, för Kaito:

Här har vi en transitionstid på två sekunder, ungefär en sekund före bildbytet som hade en sekund, så de borde vara klara ungefär samtidigt. Så om vi tittar vid sex sekunder:

Den aktiva texten är nu ljusblå, och den inaktiva mörkblå (okej, det är snarare ljusturkos och mörk blågrön, om vi vill vara petiga, men...). Eftersom det var det enda vi ändrade så är textramen densamma som den var satt till i textspåret från början. Den redan aktiverade texten byter heller inte färg, utan är röd som den var när den först aktiverades. På så sätt fortsätter det.

Innan vi går igenom händelser närmare så ska vi hoppa fram en bit i låten. Som ni ser så är textens rörelse Plain bottom to top, den står still när den är aktiv, och den fylls i progressivt.

Här har vi låten när Meikos vers har börjat:

Ändring av bilden och textfärgen har vi redan gått igenom. Men här rör sig texten från nedre höger hörn till övre vänster hörn, den aktiva effekten är rörelse till upp-vänster och texten är inte progressiv.

Allt det här gjordes med en enda event, längre bak:

Inklusive den Change 'Active color' som inte syns så har vi där fem händelser på ett ställe. Vi ska ta och titta på exakt vad som finns, och vad det innebär. Vi tar och sätter ut en tom event med Insert, precis som vi gjorde när vi ville lägga in en ändring i bakgrundsspåret:

Och så klickar vi givetvis på Add och får upp följande:

Så mycket att gå igenom här är det egentligen inte - som ni ser så är alla effekter precis samma som de val vi har för själva textspåret. Nämnas kan göras att Change 'Progressive' inte är en event som ändrar det till/från bara för att den är där, utan ger en ruta att kryssa i eller inte kryssa i igen. Fade/morphing time är precis samma som transition time för att byta bilder, fast med färre valmöjligheter. Läs Tips och sånt för lektion 1.4 igen om du har glömt bort vad de gjorde. Precis som med bilderna så gäller "Less is more" här - för mycket flyttande och blinkande text blir bara jobbigt. Experimentera tills det ser bra ut!

Nu har vi då gått igenom hur man kan ändra bilder och färger för att markera olika sångare. Det fungerar bra när de sjunger sina längre stycken i tur och ordning. Men om de sjunger samtidigt, eller byter för varje rad? Jo, då tar vi och går loss riktigt ordentligt och lägger in flera textspår. Så det ska vi göra i nästa lektion!

Tips och sånt
* Det kan finnas en poäng i att i låtar där olika färger representerar olika sångare i samma textspår börja på en neutral färg och direkt byta, eftersom standardfärgen har en annan funktion också när filen spelas upp i KaraFun Player - det som kallas för "synkbubblorna" som visar när nästa synkpunkt kommer när den spelas upp kommer alltid vara den färg som textspåret började med. Den gjordes också för Alice Human Sacrifice efter att guiden gjordes, och har nu grå som första färg.


2.3: Två textspår är färre än fyra elefanter

Duetter är alltid kul. Riktiga duetter, med två sångare typ samtidigt. Det kan vi fixa här, också!

Som exempellåt här så har jag valt en låt som när guiden skrevs (2012, om någon undrade) behövde en ny och bättre version, så i vårt exempel här har vi börjat helt från noll, tidskodat om helt från början. Låten ifråga är ingen mindre än Värsta Schlagern av Markoolio och Linda Bengtzing. Så vi börjar som vanligt, lägger in låten i biblioteket och väljer den som Music source. Det vet ni hur man gör vid det här laget. Har lagt in en bakgrundsbild, också. Nu kan vi antingen högerklicka i något av spåren och välja Add a track...:

Eller bara klicka på knappen för det uppe i verktygsfältet . Oavsett vad så får vi upp det här lilla fönstret:

Det vi är ute efter här är att lägga till ett till vanligt textspår (jag kommer gå igenom resten senare), så vi klickar på Vertical text och OK:

Nu kommer bilderna bli lite större här för att allt ska få plats utan att det ser skit ut. Nu ser vi att det ser ut så här:

Som ni ser så blev även ett händelsespår tillagt med det nya textspåret, så att vi ska kunna manipulera den texten också. Jag vill ha det övre spåret till Markoolio, och det undre till Linda. Så jag lägger in texten och tidskodar, och börjar med det övre. Återkommer strax, det här vet ni hur man gör själva.

Sådär.

Text i ena, men inte andra. Nu ska vi lägga in Lindas text, också. Dags att visa på lite finesser. Jag börjar tidskoda, och så kommer jag fram till första stället i låten där de två sjunger samtidigt:

...ja, det var inte så långt in. Eftersom nästa rad sjungs av de båda samtidigt, så behöver vi inte tidskoda den två gånger. Vi markerar alla synkpunkter i raden:

Så trycker vi på Ctrl-C för att kopiera, klickar i det andra textspåret, ser till att ha markören exakt där den första av de valda synkpunkterna är och trycker Ctrl-V:

Se där. Trevligt. Ja, nu ligger båda raderna på exakt samma ställe i själva karaokefönstret... men det ska vi ta och göra något åt senare. Jag tidskodar klart Lindas del, och kopierar där de sjunger samtidigt. Återkommer strax.

Sisådärja. Nu har allt mitt kopierande fått en effekt som inte är direkt uppenbar, men som vi lätt kan se om vi öppnar textfönstret på sista stavelsen i Lindas textspår (för att öppna textfönstret på ett specifikt ställe, dubbelklicka på en synkpunkt) så... har något hänt:

Varje gång jag kopierade ett stycke synkpunkter så kopierades texten för dem in i texten, men hamnade sist, eftersom jag redan hade hela texten inklistrad. Har man inte hela texten fixad så ligger det förstås en poäng i att det här händer. Men men, vi tar bort det härifrån.

Ja, nu ska vi få den här texten att se lite bättre ut. Att textspåren inte täcker varandra. Så vi tar oss till första stället i låten där textspåren händer samtidigt:

Lättast här borde ju bara vara att flytta ner Lindas text lite. Så vi ger den en Vertical offset på -3:

Ser hyfsat ut! Men här har vi något jag inte gillar med KaraFun Studio. Ni ser den lilla studsande bollen ovanför texten? Har man två textspår så räknas tekniskt sett det undre textspåret som det som ligger "längst fram". Detsamma gäller bollen. Så det här händer:

Eftersom jag vill att den första raden ska vara den övre raden, så blir det här lite miffo. Vi kan försöka flytta på raderna så att bollen inte kolliderar med texten, så vi flyttar upp Markoolios text med en Vertical offset på 2:

Tja, FUNKAR gör det ju. Men inte ser det jättebra ut. På tal om att inte se jättebra ut börjar jag tröttna på textens utseende, så vi tar och ger lite färg till det. Och ändrar typsnitt. Neon tycker jag passar bra för schlager, också. Och något annat typsnitt. Vi letar lite färger i bakgrunden.

Perfekt. (ser bra mycket bättre ut när inte förkrympt en massa)

Så hur skulle vi kunna ta och istället placera texten? Tja, vi kan försöka ta in en ovanifrån och en underifrån. Vi nollar bådas Vertical offset, då, och testar:

...eh, kanske inte. Idén med uppe och nere är dock god, så vi kan ta och använda Back to front #1, och placera Markoolio uppe och Linda nere, och så lite aktiv effekt på det:

Tja, det KAN funka. Men jag har en bättre idé. På bilden är Markoolio till höger och Linda till vänster - så vi försöker göra detsamma med texten, genom att använda Alignment på textspåret. Kräver ordentlig vertical offset, men om vi har textkanten mot skärmkanten så blir det såhär:

Ser rätt bra ut! ...fram hit:

Vi skulle kunna lösa det här med radbrytningar, men jag tänker testa att helt enkelt flytta upp Markoolios text lite, och Lindas ner lite:

Nice. Fast Lindas fallande text hamnar fortfarande uppepå Markoolios, så vi ändrar hennes text till att åka upp, också.

Efter att ha kollat igenom hela låten så visar det sig att det nu ser bra ut överallt. Så vi har gjort en vettig duett! Vi fyller i låtinformationen och sparar (ja, jag har redan sparat på bilden, eftersom jag fick den där lilla knasbuggen). En instrumental version av låten har jag också, så det fixar vi - men då måste man givetvis komma ihåg att justera BÅDA textspåren. Den här har kör i refrängen, så det blir lätt.

En sak kvar har vi att gå igenom här - alla de olika valen som fanns i Add a track-fönstret. Som ni minns såg det ut så här:

Background - Nej, du kan inte lägga till ett extra bakgrundsspår, men om du har tagit bort det existerande bakgrundsspåret så kan du lägga in ett nytt här.
CDG - CDG är sån där karaoke du lär få om du är på en karaokebar eller så. Det ser skit ut och det här spåret borde du nog aldrig bry dig om.
Classic karaoke - Ett spår som fungerar lite annorlunda än Vertical text, men som har samma funktion. Jag ska förklara den här senare.
MilkDrop - Bakgrundseffekter! Psykadeliska färger och rörelser! Låter kul, men är lite knöligare att använda än det låter.
Sprites - Kan lägga in små bilder som dyker upp. Har några små användingsområden, men jag har aldrig använt det och kommer inte heller gå igenom det.
Vertical text - Ja, den har vi redan använt.
Video - Precis vad det låter som... och precis vad nästa lektion kommer handla om! Den här lektionen är klar, så vi ses där!


2.4: Videovåld? Nä, bara videospåret

Musikvideor är trevliga saker. Och naturligtvis kan vi använda sådana också. Jag fortsätter med Värsta Schlagern, eftersom den har en rolig musikvideo också, så den måste ju ha en videoversion! Så vi tar och lägger in videofilen i biblioteket, som vanligt. KaraFun tuggar inte mp4, så avi-format är att föredra. Sedan tar vi och gör som sist, lägger till ett nytt spår, men nu väljer vi givetvis Video istället:

Då har vi fått vårt videospår, och det finns längst ner i spårlistan:

Eftersom videon ska finnas istället för bakgrundsbilden, så tar vi och tar bort bilden från biblioteket, och tar till och med och tar bort bakgrundsspåret genom att högerklicka och välja Remove track:

Nu kanske du tänker att det självklara är att vi väljer videon däruppe i Video file. Men nej. Istället går vi in i musikväljarfönstret och väljer videofilen som musikkälla:

Varpå vi går till videofältet, och i rullgardinsmenyn väljer UseMusicSource:

Nu kan vi lugnt ta bort musikfilen från biblioteket - glöm inte det! Unused beter sig dock ibland märkligt med just videofiler, och kan markera videofilen även om vi har den vald som musik. Se till att den får ligga kvar. Vi börjar spela låten, och ser att videon spelar fint:

...men när texten ska börja, så ser vi den inte. I alla fall inte där den borde vara.

Ser du texten? Den har hamnat bakom videon. Det är samma sak här som när vi hade två textspår - spåren ligger så att säga på hög, och det understa spåret i listen är det som hamnar högst upp. Alltså högerklickar vi i videospåret och väljer Move track > Move Up:

Två gånger, så att vi har videospåret högst. Nu syns texten bra:

...i alla fall tills vi pausar:

Det här är något märkligt med programmet som jag inte vet någon bot på, och jag vet inte heller om det sker på alla datorer. Har man en video så syns texten bara när videon faktiskt spelas. Det är lite störande, men vi har ju fortfarande synkpunkterna i textspåret. Eftersom just den här videon har ett långt intro som inte är med i låten för fem öre måste vi givetvis ta och justera fram texten:

Sen får man passa sig lite. I vissa videor så kan vissa textbitar ibland inte sitta hundra procent likadant som i låten. Så precis som när vi petade med vår voiceless-version av Heart Moving får man göra små justeringar. Kolla alltid igenom hela låten både två och tre gånger.

Om vi nu anser att vi är klara så går vi in i låtinformationen, petar in (video) efter sångtiteln och sparar låten med (video) på slutet, också. Svårare än så är det inte att få in en musikvideo.

Det går givetvis att använda video och ljudfil separat. Det kan ibland vara motiverat, om videons ljudkvalitet är mycket sämre - se bara till att ljud och bild stämmer överens. Det går också att försöka få till det så att man har en instrumentalversion till videon. Nyckeln till att få ihop det, eftersom video sällan är identisk i tid med musiken, är den här lilla valmöjligheten i videospårets olika... tja, valmöjligheter:

Skriver du in en siffra där så kommer videon börja spela så långt in. Vill man att videon ska börja spela senare så avmarkerar man rutan ovanför, Play at start, och lägger sedan in en händelse i videospåret - fungerar nästan precis som händelser i bakgrundsspåret, men den vi är ute efter då är Change video state:

Den kan man använda för att få videon att börja spela när man vill, om man har någon anledning till det.

Ja, det var det sista specifika jag tänkte gå igenom. En lektion till blir det där jag går igenom vissa saker som jag inte hade något bra tillfälle att gå igenom under tidigare lektioner. Sådeså!


2.5: Diverseheter

Ja, så har vi då kommit till kursens sista lektion som faktiskt behandlar själva KaraFun Studio. Flera saker har vi gått igenom, men en del hyfsat användbara funktioner passade helt enkelt inte speciellt bra in i något av det jag valde att gå igenom. Så vi tar allt det i en sista lektion, här.

Den här lektionen kan komma att uppdateras i framtiden om jag inser att det finns någon annan funktion som borde behandlas.

Först och främst så ska jag behandla ett av det där valen vi hade när vi ville lägga till ett nytt textspår, nämligen Classic karaoke. Som jag nämnde så fyller den samma funktion som Vertical text - det är, helt enkelt, karaoketext. Skillnaden ligger i att Classic karaoke inte rör på sig. Raderna står alltid still, och man kan inte lägga någon effekt på dem. Fördelen med det här är att man kan "låsa" ett textspår till en specifik plats på skärmen på ett sätt som inte går med Vertical text. Det är rätt bra när man, tja...

...har en låt med väldigt många textspår. (att göra den där låten var lite av en logistisk mardröm)

Som ni ser så fanns det lite olika valmöjligheter uppe i den högra rutan för Classic karaoke. De som är värda att nämna är i princip bara följande två:

Preview line(s) - Utan den ikryssad så dyker ett radsegment (förklarar snart vad jag menar med det) upp när det är dags att sjunga den. Med den markerad försvinner rader eftersom de har sjungits och ger istället en förhandstitt på nästa rad. I princip aldrig motiverad att inte ha ikryssad.
Line count - Hur många rader som ska synas på samma gång. Det antal rader som väljs här blir så många rader som utgör ett sådant radsegment jag nämnde tidigare.

Sen har vi Fixed lines, som har att göra med hur radsegment beter sig efter att det varit en längre periods tystnad i just det spåret så att det inte synts något av den texten på ett tag - med Fixed lines ikryssat så kommer raderna fortsätta där de slutade sist, med rutan tom så kommer de börja så att säga "från början", att den första nya raden hamnar på den översta raden för just det spåret.

Förutom att passa bra till låtar med för många textspår så brukar jag använda Classic karaoke om det är någon som är en uppenbart annan person som bara talar i en låt, och inte sjunger. Exempelvis i Thriller av Michael Jackson:

Som ni såg i bilden på South Park-låten ovan så var det något annat som skiljde textspåren från när vi hade de tidigare låtarna - till vänster om spåren, där det stod Vertical text, står där karaktärsnamnen. Det är nästa funktion vi ska gå igenom, och den spelade ingen roll tidigare eftersom den inte hade gjort någon märkbar skillnad - men nu gör den det. Funktionen ifråga är Rename track, som vi hittar när vi högerklickar:

Klickar vi där får vi upp ett sådant litet fönster, där vi kan döpa textspåret till vad vi vill:

Använder man vanliga, Vertical text-spår så syns inte det här någonstans utanför editorn, men med Classic karaoke så rubriceras faktiskt spåret i själva karaokefilen när det spårets text börjar för första gången:

Passar bra när man vill tala om sådant för karaokesångarna.

Något annat ni kanske noterade på den första bilden var att jag ojade mig över att det var så många textspår, men det fanns ju massa plats kvar underst på bilden. Varför utnyttjade jag inte det? Jo, det har att göra med det vi kallar för synkbubblorna - något som inte har med KaraFun Studio att göra egentligen, utan KaraFun Player, men de är bra att ha i åtanke när man placerar ut sin text. Så, låt oss först se var de finns:

Sen tar vi och startar låten, så ska vi se hur det ser ut:

Just det - de små prickarna som visar var varje synkpunkt kommer. En rad med synkbubblor för varje textspår. Så ju fler textspår man har, desto större plats kommer de ta i spelaren. Det är oönskvärt med text som hamnar i synkbubblornas område, så se till att du inte sätter text för långt ner. En bra knapp för sådant här är den som sitter här:

Render in player, som från studion startar KaraFun Player och spelar låten du arbetar med (men du måste spara låten först). Kolla alltid igenom låten i spelaren också när du anser dig klar!

Är du klar nu? Ja, då finns det bara en sak kvar att göra. Se till att låten din kommer med i karaokelistan! Dags för sista lektionen!


2.6: Vi vill ha det du gör!

När du nu har kollat igenom din låt flera gånger och fixat allt till perfektion, så vill vi givetvis ha den i vår databas! Det är ett så viktigt steg att det har fått en helt egen sida - Skicka in!

Men ja - det var annars allt vi hade att gå igenom. Det var hela kursen. Ni är färdiga nu. Muntligt prov blir det på nästa konvent... så sjung, för tusan!

Tack för mig.

/Kenny

Denna guide får ej publiceras på någon annan sida utan tillåtelse från Kenny.

Comments are closed.